Zidni sat sa klatnom u duborezom obrađenom kučištu od orahovine-unikatni duborez


GALERIJA MOJIH BOLJIH RADOVA

DRVENI NAKIT










U ovom blogu bih želio da predstavim izradu jednog autentičnog ručnog rada duboreza u drvetu. Od nastanka prvih skica do završetka sata, bilo je potrebno između pet i šest mjeseci rada. Završna obrada duboreza urađena je u visokoj perfekciji, što će biti prikazano u narednom sadržaju.


Piše Igor Pesocki

 














Za izradu ovog rada upotrebljena je probrana daska od pitomog oraha, prirodno sušena oko šest godina. Iz iskustva znam da je prirodno sušena daska neuporedivo bolja od daske koja se sušila u industrijskim sušarama. To se može primjetiti nakon određenog vremena kod već gotovog drvenog proizvoda.

 

U prvoj fazi iz daske se režu komadi na određene dimenzije prema planiranoj skici. Poklopac sata je izrađen iz jednog komada koji će se nakon završne obrade duborezom malo izvitoperiti. Bez obzira na stepen osušenosti daske, unutar drvne strukture postoji određena napetost. Prilikom obrade tog komada odbacuje se više od pola drvne mase, tako da je krivljenje neizbježno. Zato prilikom krojenja daske, posebno treba obratiti pažnju na strukturu drveta, kako bi to krivljenje bilo minimalno. Orahovina je poznata kao drvo koje se nakon završene obrade više skoro uopšte ne vitoperi. Zbog toga kada sve legne kako treba, ne treba brinuti da će se poklopac u budućnosti naknadno iskriviti.
U ovoj fazi se također izrađuje kalup za izradu kutije, prema kojem će kutija dobiti jednu neuobičajenu zakrivljenu formu. Ovakva konstrukcija je vrlo kompaktna i garantuje trajnost generacijama. Kalup, koliko god grubo izgledao, na krajevima mora biti vrlo precizno obrađen kako bi se prilikom lijepljenja ostvario ravnomjerni pritisak na svakom centimetru materijala.

 

Ovdje je prikazan jedan od starih načina krivljenja daske i oblikovanja u željenu formu. Od predviđenog komada daske izreže se uzdužno tanki komad furnira (2-3 mm, zavisno od oblika i dimenzija). Prilikom planiranja treba uzeti u obzir debljinu reza noža na cirkularu. Ostatak daske se cirkularom poprečno ravnomjerno zarezuje na svim mjestima gdje je potrebno izvesti zakrivljenu formu. Nakon toga se na taj komad lijepi već pripremljeni furnir i ubacuje u kalup.Zbog nedostatka dovoljnog broja stega za drvo, ovo ljepljenje sam napravio u dvije faze.

 


Nakon propisnog sušenja obrađuje se donji dio kutije i spojem sa čepovima povezuje u jednu cjelinu.













Slijedeća faza je frezovanje falca za smještanje zadnje ploče kutije.

 

Nakon pričvršćivanja pozadine, na rub prednje strane se lijepi furnir kako bi se pokrili otvori. Na dijelovima gdje su planirane šarke, otvori se prethodno ispunjavaju sa malim letvicama kako bi se napravila drvna masa za šarafe. Ovim je osnova kutije završena.

 

Na redu je obrada poklopca sata. Da bi se mogla dobiti željena forma, neophodno je napraviti više preciznih šablona, prema kojima se reže i frezuje otvor na poklopcu. Ovdje je prikazan završeni falc na zadnjoj strani poklopca.










Ovdje je prikazana prednja strana poklopca sa iscrtanim konturama duboreza. Do ove faze je moguća obrada ručnom frezom, a dalje se nastavlja ručna obrada dlijetima za drvo.
 
Nakon obrade kosine, počinje izrada elemenata duboreza. Prethodno treba ubodnom pilom odsjeći višak daske prema vanjskoj konturi. Sa glavne skice se kopiraju na papir osnovne konture elemenata i prenose na drvo. Treća dimenzija, odnosno dubina svakog elementa je proizvoljna. Za izradu dubine svih tačaka duboreza postoji beskonačno mnogo kombinacija i samo o mašti zavisi, koliko će ukupan rad dobiti na lepršavosti. Malo veći problem predstavlja obrnuto kopiranje elemenata, tako da se istovremeno obrađuju lijeva i desna strana i to polako fazu po fazu. U toku izrade došlo je mnogo puta do manjih odstupanja od glavne skice, što se može primjetiti u nekim od slika.
 

Ovdje je još nekoliko faza obrade gornjeg dijela i sredine poklopca duborezom.
 


 

Ovo je najvrijedniji dio cijelog duboreza i traje skoro polovinu ukupnog vremena utrošenog za izradu sata.










(Ovaj reljef je napravljen prema priloženoj slici. Ako neko ima podatke o autoru te slike, bio bih zahvalan da mi ih pošalje.)












Radi se o vrlo komplikovanoj tehnici „skulptura u slici“, kombinaciji elemenata skulpture, skraćenih oblika i optičke varke.
Ovakve motive nikada ne ponavljam, što znači da je ovaj sat apsolutni unikat.










Krajnji cilj je da skulpture zadrže svoje karakteristike pri pogledu oko 10-25 stepeni od frontalne linije u svim smjerovima. Pri tome skulpture moraju biti smještene u prostor, odnosno pozadinu, kako bi efekat dubine kompozicije bio potpun.
Evo kako to izgleda u mjeri koliko se uopšte može predstaviti kroz fotografije.










Stvara se osjećaj neuporedivo veće dubine motiva nego što je debljina poklopca. Ukupna debljina poklopca iznosi oko 38mm, a najtanji dio na ovoj kompoziciji je još uvijek deblji od 10mm.












Evo kako to izgleda pogledom na bočnu stranu.



Evo još jedan od primjera te tehnike, kompozicija „Razgovor Isusa Hrista sa Nikodimom“, izrađena 1996. godine. Te godine sam iznenada počeo da koristim ovu tehniku. Ne pitajte me kako, to je tajna i za mene samog. Nije mi poznato da li još neko u svijetu koristi ovakvu tehniku u drvetu.
Evo još nekih detalja u izradi ovoga rada.












Na ovaj način je izrađeno svih 147 kuglica na rubu otvora poklopca. To je ujedno bio i završetak duboreza na poklopcu sata.
Tehnika lakiranja i zaštita drveta nisu obrađeni u ovom blogu, ali neka to ostane mala tajna.

 
Montaža šarki.

Slijedeća faza je bila struganje pozadine poklopca i ruba kučišta sa brusnim papirom i fino pasovanje, kako bi zazor pri zatvaranju poklopca bio minimalan.

 



Izrada drvene lajsne za pričvršćivanje stakla, lijepljenjem dvije tanje lajsne u kalupu.
 













Izrada male ladice sa još malo duboreza.


 

Izrada šipke od mesinganih cjevčica za klatno. Drvena šipka koja je liferovana uz mehanizam nikako ne pasuje uz ovaj sat.

 

Izrada jednostavnog mesinganog pokretnog mehanizma za brzu kontrolu ravnomjernosti rada sata i ujedno za pričvršćivanje donjeg dijela kučišta na zid.













A kao „srce“ sata, ugrađen je kvalitetan novi mehanizam njemačke izrade, iz serije MF od firme „Hermle“. Mehanizam udarcem na akustični feder otkucava svakih pola sata jedan put i svaki puni sat, puni broj otkucaja. Navija se svakih 12-14 dana. Približne dimenzije sata iznose - max. visina 820mm, max. širina 350mm, max. dubina 150mm.

 







Ovaj rad sam nazvao „Novi početak“. Kada se rad gleda u cjelini, sadrži jednu određenu simboličku poruku, ali o tome možda nešto kasnije. Ovaj zidni sat će vjerovatno biti interesantan kao kolekcionarski primjerak, pošto je svojom izradom, prvenstveno u duborezu, jedinstven u svijetu. Isto tako, ugrađene komponente garantuju vrlo visok vijek trajanja, koji će se mjeriti generacijama.




Kontakt - E-mail u mojem profilu





Keine Kommentare:

Kommentar veröffentlichen